پاسخ به شبهات گوناگون

پاسخ به شبهات دینی وشرعی و سؤالات متداول

پاسخ به شبهات گوناگون

پاسخ به شبهات دینی وشرعی و سؤالات متداول

پرسش 11


انگیزه های مدعیان دروغین به طور کلی مواردی است که اشاره می کنیم:

اختلال روانی :

بعضی افراد به دلیل اختلالات شناخته شده در روانشناسی مانند اختلالات اسکیزوئید و غیره دچار توهمات می شوند که به عنوان بیماری و اختلال از ان یاد می شود مثل توهم ارتباط با عالم  غیب و ارواح،ادعای وحی و ...

برخی اختلالات شخصیتی اختلالات سایکوتیک هستند یعنی فرد به خاطر این اختلال تماس خود را با واقعیت از دست داده و دچار توهم و هذیان می شود و ادعا می کند که با ارواح و نیروهای فرازمینی در ارتباط است.

بعضی از این افراد در مرحله خفیفی از اختلالات شخصیت هستند که توهمی بودن حرفهای خود را قبول می کنند و فقط کنترلی روی افکار پریشان خود ندارند و در برخی دیگر،بیمار حرفهای خود را باور دارد و چنان با قاطعیت راجع به ادعای خود می گوید که افرادی با روحیه منفعل و خرافات پذیر تحت تاثیر قرار گرفته و ادعاهای ناشی از توهمات بیمار گونه فرد را باور می کنند و خود را شبیه وی می کنند این به دلیل عدم قدرت تحلیل و دقت آنهاست که بدون بررسی و فقط به علت غیر عادی بودن فرد ادعاهای او را قبول می کنند.

البته برخی برای سرگرمی هم که شده همپای این افراد پیش می روند و از او می خواهند بیشتر از ارتباط و حالات معنوی خود برایشان بگوید.

عقده حقارت ویا خود کم بینی:

کودکان بی سرپرست و یا بد سرپرست که به نوعی دچار محرومیتهایی  دردوران کودکی  بوده اند در بزرگسالی به سمت اهداف پلیدی می روند که به نوعی عقده حقارت خود را جبران کنند و با هدف کسب منزلت اجتماعی و جایگاه برتر توجه خاص عوام را به سمت خود جلب کنند و با ادعای نیابت و وکالت  حضرت مهدی (عج) و یا حتی فراتر از ان ادعای مهدویت و نبوت و الوهیت در صدد جذب اطرافیانی برای خود برآیند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.